Rijschool zet in op elektrische auto’s

Rijscholen in Nederland experimenteren voorzichtig met elektrisch rijden. Volgens de één heeft het de toekomst, bij de ander zagen klanten er niets in. “Eigenlijk kun je niet meer in een stinkende diesel door de stad rijden.”

Met 30 wagens, waaronder een vrachtwagen en busjes en zo’n duizend cursisten per jaar, is verkeersschool Veronica in Utrecht een begrip. Het bedrijf van eigenaar Ernest Alvares doet ‘alles op het gebied van verkeer en rijden’. Lachend: “Van driewieler tot rollator.” Zo geeft hij ook verkeersles op scholen en cursussen aan senioren.

Klimaatakkoord en sjoemeldiesels

Sinds een paar jaar telt het wagenpark van verkeersschool Veronica elektrische auto’s, vier stuks in totaal, en een hybride auto. Het Klimaatakkoord, het sjoemeldieselschandaal, veranderingen in de autobranche: genoeg reden om hier vol op in te zetten, zegt de ondernemer.

Want dat elektrisch rijden de toekomst heeft, staat voor deze rijschoolhouder wel vast. Bovendien, zegt hij, hebben mensen die starten met rijlessen in een elektrische auto minder lessen nodig. Alvares ziet alleen maar voordelen.

Niet iedereen enthousiast

Nederland telt ongeveer 14.000 rij-instructeurs. Hoeveel er daarvan elektrisch rijden aanbieden, weet de Vereniging Rijschool Belang niet. Ook het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft geen cijfers. Het laat alleen weten dat wie lest in een elektrische auto, altijd automaten, dus ook afrijdt in een automaat en dus een rijbewijs krijgt voor enkel een automaat.

En daar zit niet iedereen op te wachten. Gert-Jan van Ark, rijschoolhouder in Harderwijk, stopte al snel met het aanbieden van lessen in een elektrische auto. “De afweging ‘groen’ telt bij jongeren nauwelijks”, zo liet hij eerder dit jaar aan vakblad Rijschool Pro weten. Volgens hem koos nog geen vijf procent voor zijn rijschool vanwege het milieubewuste karakter.

Van lesauto naar elektrische deelauto

Alvares in Utrecht heeft daar wat op bedacht. Om elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk te maken, biedt hij zowel lessen aan in elektrische auto’s als een hybride rijopleiding waarbij je ook les krijgt in een auto die op fossiele brandstof rijdt. En er werd een eco-opleiding bedacht. Deze rijlessen hebben dezelfde prijs als die in fossiele brandstofwagens.

De rijschoolhouder raakte in gesprek met Renault en werd gekoppeld aan partners waaronder ‘We drive solar’. Dit is een elektrisch deelautobedrijf, waarbij je vanaf 89 euro per maand in ieder geval vier dagen per maand elektrisch rijdt. De wagens staan zowel in de stad Utrecht als in andere plaatsen in de regio.

De accu’s van We Drive Solar dienen ook als buurtbatterij. In deze toepassing gelooft Alvares heilig. “Auto’s worden in de toekomst gebruikt als energieopslag, en geven dan ook weer stroom terug aan het elektriciteitsnet”, denkt hij. Zeker nu, volgens hem, het bereik van elektrische auto’s de komende vijf jaar van 500 naar 2000 kilometer zal gaan.

‘Bereik steeds groter’

Van de 1000 klanten die verkeersschool Veronica vorig jaar verlieten met een rijbewijs in hun hand, hadden er bijna 150 les gehad in een elektrische wagen. “Komend jaar willen we dit gaan uitbreiden en opschalen. Het wordt spannend of we die consument zo ver krijgen.” 

Die probeert hij naast het duurzaamheidsverhaal ook over te halen met iets anders. Wie elektrisch lest, heeft minder lessen nodig, meent hij. “Omdat je niet zo bezig bent met schakelen kunnen cursisten zich vooral concentreren op de weg. Ze leren beter kijken.”

Hij vindt het daarom jammer dat het CBR hier niet meer aandacht voor heeft. “Een examinator zou bijvoorbeeld vragen moeten stellen over opladen, hoe snel dat gaat en of het daarbij gaat om gelijkstroom of wisselstroom. Het heeft toch de toekomst.”